HIH (ST): Verlichting

Een overzicht van de standaarduitrusting, de opties en de accessoires van de Insight 1.3 Hybrid.
Bennink

HIH (ST): Verlichting

Bericht door Bennink »

Op veler verzoek, het topic over de verlichting. Een kopie van wat er in de handleiding op pagina 468 staat:
  • Koplamp Grootlicht: 12V 60W (HB3)
  • Koplamp Dimlicht: 12V 55W H11 voor halogeen of 35W D2S voor xenon
  • Richtingaanwijzers voorzijde: 12V 21W (Amberkleurig)
  • Parkeerlichten voorzijde: 12V 5W
  • Mistlampen vóór: 12V 55W (H11)
  • Richtingaanwijzers opzij: 12V 5W voor halogeen (Amberkleurig) of LED-type
  • Richtingaanwijzers achterzijde: 12V 21W (Amberkleurig) (Fitting is WY, dus: WY21W)
  • Rem-/Achterlichten: LED-type
  • Achteruitrijverlichting: 12V 16W
  • Mistachterlicht: 12V 21W
  • Kentekenverlichting: 12V 5W
  • Leeslampjes: 12V 8W
  • Plafondverlichting: 12V 8W
  • Portierverlichting: 12V 3,4W
  • Bagageruimteverlichting: 12V 5W
  • Hoog remlicht: LED-type
  • Verlichting handschoenkastje: 12V 3,4W
Zoals je ziet is er nog niet overal een type aangegeven. Aan iedereen de uitdaging om deze lijst te voorzien van types :-)
Reed Insight: Afbeelding
Rijdt nu: Renault Mégane.
Bennink

Re: HIH (ST): Verlichting

Bericht door Bennink »

Hondahok schreef:Voor het grootlicht heb je type HB3 nodig zie P419 van de (engelstalige) handleiding. Misschien wil Erik die wel ergens op het forum plaatsen, die heb ik in PDF. als je me een PM stuurt wil ik hem jou ook wel toezenden.
Als je mij die ff mailt, zet ik m vanavond online.
Bennink

Bericht door Bennink »

Handleiding van de Insight zegt op pagina 468:

Verlichting
  • Lijst verplaatst naar de starpost
Leuk detail: bij alle LED-lichten staat de opmerking:
Boekje schreef:Laat het vervangen van een gloeilamp over aan uw dealer
Bennink

Bericht door Bennink »

Heeft iemand al lampen vervangen door LED-lichten? Ik ben van plan om de kentekenverlichting te vervangen door LED's... iemand al eerder gedaan?
Bennink

Bericht door Bennink »

Ik heb de kentekenverlichting vervangen voor een setje LED-lampjes. Het was even twijfelachtig, maar in het donker ziet het er supervet uit :-)

Afbeelding
Bennink

Bericht door Bennink »

Ik was gisteren bij de autoonderdelenshop en wilde even kijken naar Bluevision lampen van Philips. Ondanks de niet al te lange levensduur geven die dingen toch meer licht en ziet het er gewoon mooi uit. Ik had ze in de Grande Punto vrij vaak... Vrij vaak wil zeggen dat ik die dingen max 30.000km kon rijden :roll: Dat zou betekenen dat ik nu al bijna aan mijn derde setje toe was, maar Honda monteert gelukkig goeie lampen.

Anyway: de HB4 lampen die de Insight slikt, zijn moeilijk leverbaar in verschillende soorten. In Bluevision-lampen bijvoorbeeld helemaal niet. De verkoper kwam met het alternatief xenon, maar dat vond ik wel een vreemd alternatief. Toen ik vertelde dat het een Insight (een wát?) uit 2009 is, een leasebak en ik geen sproeiinstallatie heb, kwam ook hij tot het inzicht dat het geen goed idee was... De verkoper kon me anders wel een goedkoop japans setje lampen (dat namaak xenon met die schreeuwende verpakkingen) meegeven. Toen hij de importeur had gebeld zei de importeur dat ze wel 21watt HB4 lampen verkochten... ik heb de man vriendelijk bedankt.
Hondahok

Bericht door Hondahok »

Erik,

Ik heb deze er in zitten, ziet er strak uit en heb ze al sinds het begin. Ik rijd echter niet meer met licht overdag.

http://auto-diversen.marktplaats.nl/ove ... nd=44&fs=1
Honda Insight Hybrid Urban Titanium
Afbeelding
Afbeelding
Bennink

Bericht door Bennink »

Dank voor het linkje. Ik rijd altijd met lichten aan, misschien dat ze daarom wat sneller kapot zijn, maar deze doen het nog goed. Over het algemeen heb ik het niet zo op die aftermarket lampen... heb je het idee dat het licht witter is dan het standaardlicht?
Hondahok

Bericht door Hondahok »

Zeker weten, in D op onverlichte wegen minder goed dqan Xenon maar beter dan gewoon Halogeen licht. Ik zag net dat mijn foto's nog met de gewone lampen zijn moet dus eens wat foto's maken met deze lampen.
Afbeelding
Afbeelding
Hondahok

Bericht door Hondahok »

Bennink schreef:Dank voor het linkje. Ik rijd altijd met lichten aan, misschien dat ze daarom wat sneller kapot zijn, maar deze doen het nog goed. Over het algemeen heb ik het niet zo op die aftermarket lampen... heb je het idee dat het licht witter is dan het standaardlicht?
Hierbij wat foto's (met mobiel genomen en overdag)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat je een beetje het verschil in kleur kunt zien? ik heb het gewone en het grootlicht vervangen, de mistlampen (nog) niet.
Afbeelding
Afbeelding
Bennink

Bericht door Bennink »

Zo op de foto hier ziet het er wel een stuk witter uit dan je mistlicht. Mooi hoor!
Hondahok

Bericht door Hondahok »

Bennink schreef:Ik heb de kentekenverlichting vervangen voor een setje LED-lampjes. Het was even twijfelachtig, maar in het donker ziet het er supervet uit :-)

Afbeelding
Erik,

Welk type (LED) lamp heb je gebruikt? en heb je je interieurverlichting ook vervangen door LED?

Ben trouwens ook op zoek naar fellere stadslichtjes zodat die als dagrijlicht kunnen functioneren net als bij de GOLF VI.
Afbeelding
Afbeelding
Bennink

Bericht door Bennink »

Ik heb geen foto gemaakt van die lampjes, maar dat kan ik alsnog wel ff doen. Heb gezocht op internet, maar kan ze nog ff niet vinden. Ze hebben in elk geval niet de traditionele fitting en het LED-je zelf is zo'n high power ding.

En tot nu toe alleen nog de kentekenverlichting, nog niet binnenin. Ik twijfel over het effect in de koplampen, maar dat zou je kunnen proberen.
Hondahok

Bericht door Hondahok »

Bennink schreef:Ik heb de kentekenverlichting vervangen voor een setje LED-lampjes. Het was even twijfelachtig, maar in het donker ziet het er supervet uit :-)

Afbeelding
Erik,

Ik heb even naar de lampjes proberen te kijken maar ik heb geen idee hoe je bij de lampjes komt. Moet je de bekleding aan de binnenkant van de achterklep verwijderen?

Groet.
Afbeelding
Afbeelding
Bennink

Bericht door Bennink »

Kentekenverlichting? Simpel, maar wel ff kracht zetten:

Kunststof lampglaasje in geheel naar rechts schuiven dan springt ie eruit. Staat precies in het boekje beschreven.
Hondahok

Bericht door Hondahok »

Dank je dit is sneller :D
Afbeelding
Afbeelding
RedDevil
Beheerder
Beheerder

Bericht door RedDevil »

LED there be light!

Net de stadslichten vervangen door 13 SMD 5050 T10 CANBUS leds, de kenteken- en instap (deur)verlichting door 5 SMD leds en de bagageruimteverlichting door een 9 SMD led.
Alles met CANBUS voor de zekerheid, en omdat het bij LED.voordeel.nl bijna niks uitmaakte. Keurig geleverd binnen 2 dagen, alles werkt.
Je moet wel rekening ermee houden dat de LED maar op 1 manier in de houder gestoken moet worden; brandt ie niet dan even omkeren.

De 13 SMD leds zijn echt torentjes die flink vooruit steken in de koplamp; is ook de enige plaats waar ze passen. Ze geven bijna 3 keer zoveel licht als de originele 5 watt lampjes tegen de helft van het stroomverbruik. Ze geven ook veel meer licht naar opzij, daar ben ik erg blij mee gezien de fietspiraten hier. De dimlichten geven haast geen strooilicht opzij, zelfs niet met een Xenon set erin. Die qua kleur (5000K oftewel tandpasta wit) heel mooi aansluit bij het licht van de LEDjes; die zijn een fractie blauwig maar het stoort niet.
(Ik heb foto's gemaakt maar daarop is niet duidelijk te zien hoeveel verschil het in werkelijkheid maakt)

De 5 SMD leds geven ongeveer evenveel licht als de 5W kentekenlampjes, maar de kleur is blauwer. Mijn kentekenplaat lijkt nu ietwat groenig geel ipv. oranje. De plaat is in zonlicht gewoon hard geel, de LEDs benaderen die kleur beter dan de gloeilampjes.
Ze zijn duidelijk feller dan de 3,4W lampjes van de instapverlichting. De 9 SMD leds zijn daar net te groot voor, anders had ik die gebruikt. Maar ook de 5 SMD leds geven dus al winst.
De 9 SMD led past wel in de bagageruimteverlichting en geeft daar bijna 2 keer zoveel licht als het 5W peertje.

Tip en waarschuwing:
- De 5 SMD leds zijn eigenlijk net te groot voor de kentekenverlichting. Ik heb de helft van de connector afgeslepen maar zelfs dan past het eigenlijk net niet.
Maar kleinere LEDs geven te weinig licht.
Misschien passen kleine LED plaatjes die je met een draadje aan een T10 connector kan koppelen wel, maar ze moeten ook dan echt klein zijn.
- De plastic lamphouder van de kentekenverlichting heeft een plastic lip als veer die makkelijk afbreekt.
Probeer tijdens het naar rechts duwen de linkerkant naar voren te halen, daar zit de haak aan die achter het plaatwerk haakt. Zet niet teveel kracht anders breekt de veer dus.
De lamphouder rust op een schuimrubber pakking, als je voordat je naar rechts schuift de lamphouder even stevig tegen het plaatwerk drukt zal het wat makkelijker gaan.

Ik heb de veer van een van de lamphouders moeten lijmen, ik hoop maar dat het houdt.
Laatst gewijzigd door RedDevil op vr 15-02-2013, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
2011 HIH Elegance Afbeelding => Afbeelding over 170.540 km.
Afbeelding
RedDevil
Beheerder
Beheerder

Bericht door RedDevil »

Hoe stom kon ik zijn...!

Vanochtend wilde de auto niet starten: systeemwaarschuwing. ABS, airbag, nog zo het een en ander.
Ik had na het monteren van de LEDjes de auto niet gestart, en o wat heb ik daar spijt van. Systeemstoring en het waren nog wel CANBUS leds!
Eruit met die bende, originele lampjes erin. Nog niet starten.

De lampjes branden wel wat zwak. en hee, ook het leeslampje stond nog aan! Die heeft de hele nacht de accu leeg staan trekken! :oops:
Startkabels erop, starten! Kind naar school, racen naar mijn werk (120 km/u waar het mag en 105 waar niet). Meer dan 5.0 l/100km voor dit ritje.

Vanavond de LEDjes er maar weer instoppen, en meteen even starten om te kijken of het echt werkt.
En dan ook LEDjes bestellen voor de leeslampjes en de binnenverlichting, dan kan ik zelfs na nog eens zo'n blunder nog starten. :roll:
Afbeelding
Henk.W

Bericht door Henk.W »

Ik heb dat verleden jaar met de kerstvakantie in Duitsland in een donkere parkeergarage van het hotel gehad en de accu is dan eerder leeg dan je denkt.
Maar gelukkig had ik een simplestart accu van black en decker bij mij en deze op de sigaren aansteker gehangen, en dan kan je na een kleine tijd gewoon weer starten.

Ik heb dat ding voor nood bij onze oude vw camper, daar wil het ook wel eens gebeuren dat er wat leeg getrokken wordt door wat.
Tim

Bericht door Tim »

RedDevil schreef:
Tip en waarschuwing:
- De 5 SMD leds zijn eigenlijk net te groot voor de kentekenverlichting. Ik heb de helft van de connector afgeslepen maar zelfs dan past het eigenlijk net niet.
Maar kleinere LEDs geven te weinig licht.
Misschien passen kleine LED plaatjes die je met een draadje aan een T10 connector kan koppelen wel, maar ze moeten ook dan echt klein zijn.
- De plastic lamphouder van de kentekenverlichting heeft een veer die makkelijk afbreekt.
Probeer tijdens het naar rechts duwen de linkerkant naar voren te halen, daar zit de haak aan die achter het plaatwerk haakt. Zet niet teveel kracht anders breekt de veer dus.
De lamphouder rust op een schuimrubber pakking, als je voordat je naar rechts schuift de lamphouder even stevig tegen het plaatwerk drukt zal het wat makkelijker gaan.

Ik heb de veer van een van de lamphouders moeten lijmen, ik hoop maar dat het houdt.
Ik heb de zes 5 SMD steek ledjes besteld bij selectled.nl (Ik was bijna vergeten ook een steeklampje voor het dashboardkastje te bestellen). Meteen ook drie 31 mm buislampjes mee besteld. De 5 SMD lampjes passen overal prima in, ook in de kentekenverlichting, en geven veel meer licht dan de standaard steeklampjes. De buislampjes geven ongeveer net zo veel licht, dus wellicht ga ik nog high power varianten kopen.
Alle lampjes zijn overigens niet-Canbus. Volgens mij maakt dat voor de Insight niets uit. Vooralsnog geen rare meldingen oid, dus dat lijkt wel goed te zitten.

Wat je zegt over de kentekenverlichting klopt. Ze lijken heel erg vast te zitten, maar het ligt meer aan de manier waarop ze vast zitten. Klein beetje naar rechts en dan kun je hem eruit floepen.
Het is overigens geen 'veer', maar gewoon een plastic clipje waarmee het glaasje vast zit. Idd opletten dat dit niet afbreekt.....bij mij is dat niet gebeurd gelukkig.

Voor de stadslichten ga ik 3W CREE leds bestellen, die had selectled helaas niet op voorraad.

Daarna komt de Xenon, maar ik ben me nog steeds een beetje aan het inlezen.....
Ik zit ernstig te twijfelen over 4300 VS 5000K. Scheelt van dag tot dag :D
Laatst gewijzigd door Tim op wo 09-01-2013, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Tim

Bericht door Tim »

RedDevil schreef:Hoe stom kon ik zijn...!

Vanochtend wilde de auto niet starten: systeemwaarschuwing. ABS, airbag, nog zo het een en ander.
Ik had na het monteren van de LEDjes de auto niet gestart, en o wat heb ik daar spijt van. Systeemstoring en het waren nog wel CANBUS leds!
Eruit met die bende, originele lampjes erin. Nog niet starten.

De lampjes branden wel wat zwak. en hee, ook het leeslampje stond nog aan! Die heeft de hele nacht de accu leeg staan trekken! :oops:
Startkabels erop, starten! Kind naar school, racen naar mijn werk (120 km/u waar het mag en 105 waar niet). Meer dan 5.0 l/100km voor dit ritje.

Vanavond de LEDjes er maar weer instoppen, en meteen even starten om te kijken of het echt werkt.
En dan ook LEDjes bestellen voor de leeslampjes en de binnenverlichting, dan kan ik zelfs na nog eens zo'n blunder nog starten. :roll:
Dat gaat met LEDjes niet zo snel meer gebeuren. Volgens mij is het standaard leeslampje 8W. De LED versie is 0,5W. Dat trekt je accu echt niet leeg (zelfs de te lichte accu in de Insight niet).
RedDevil
Beheerder
Beheerder

Bericht door RedDevil »

Nou, een 0,5 W LED lampje geeft maar ongeveer evenveel licht als een 3 watt gloeiding. Een map kan je daar niet bij lezen. Ik zou er toch minstens 1,5 W aan LED tegenaan gooien.
Maar ook die kan je een etmaal lang vergeten en dan nog starten.
Je hebt van die platte plaatjes met 20 powerLEDs erop, die lijken me ideaal hiervoor.

Mijn stadslichten zijn 2,5 W torentjes van 12 euro per twee bij led-voordeel.nl. Een aanrader wat mij betreft.
De 1W LEDjes met 5 SMD's zijn daar 6 euro per twee. In beide gevallen is zonder CANBUS nog goedkoper.

Mijn 13 SMD LED stadslicht torentjes (bovenin de foto):
Afbeelding
Je kan mooi zien dat de kleur (6000K ?) wat blauwer is dan mijn 5000K Xenon set (strooilicht rechts). Die oogt hier wat gelig maar is gewoon wit.
De Xenon lamp geeft zoveel meer licht dan de LED dat het verschil in kleur helemaal niet opvalt.
Maar de gelige lampjes die er eerst in zaten stonden raar.

TIP:
Plak de LEDs vast in de houder met plakband oid.
Test eerst of je ze er goed in hebt gedaan; ondersteboven werken ze niet.
Mijn LEDjes zaten vrij los en als ze eenmaal in de koplampunit zijn gevallen krijg je ze er heel moeilijk weer uit.
Laatst gewijzigd door RedDevil op di 08-11-2016, 19:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
RedDevil
Beheerder
Beheerder

Bericht door RedDevil »

Het viel me op dat de lampbehuizingen van de kleine lampjes niet uitblinken in het optimaal reflecteren van licht, om het voorzichtig te stellen.
Ik overweeg zilverfolie of goudfolie achter de LEDjes te doen om meer licht en eventueel wat geliger licht te krijgen.
Afbeelding
Tim

Bericht door Tim »

Bij een LED is het Wattage niet recht evenredig met het aantal Lumen zoals bij een gloeilamp. Sommige diodes zijn efficienter dan andere. Een high output LED van 1 W heeft bijvoorbeeld 100-110 Lumen, een normale 70 Lumen of veel minder. Zo'n domelight met veel ledjes er op zou volgens mij best passen bij de Insight, je hebt best veel ruimte (niet bij de leeslampjes).

Het punt dat je maakt m.b.t. de reflectie van je stadslichten is de reden dat ik de Cree LED's ga bestellen. Deze high output LED's worden gebruikt in zaklampen en in spotjes en hebben een meer gerichte lichtbundel.

Ik zie wel wat kleurverschil in je foto's, maar het is absoluut niet storend en volgens mij verwaarloosbaar.
RedDevil
Beheerder
Beheerder

Bericht door RedDevil »

Ja, dat kleurverschil. Het is vooral het strooilicht, ik zat af en toe verbaasd naar de camera te kijken want wat je op de foto ziet is anders dan het overkomt.

Ik kan de Xenon 5000K kleur wit vinden, mijn vrouw vindt het blauwig. Maar dat was 's avonds en haar referentiekader waren gloeilampen en gelige straatlantaarns. Wil je lampen die onder geen enkele omstandigheid blauwig aandoen, ga dan niet hoger dan 4300K.

Ik ben best tevreden met de stadslichten. Het zijn de kentekenlampjes , instaplichten en kofferbakverlichting die ik wil versterken. Maar misschien is folie niet het middel, en je moet koste wat kost voorkomen dat de LEDjes oververhit raken, of het lampje als je dat ooit terug zou stoppen.

De ene LED is de andere niet, maar er zijn fysieke grenzen aan wat mogelijk is. Er is geen LED vanm 0,5 W die net zoveel licht geeft als een 8 w gloeilamp. Als je een uitzondering op die regel vindt, vertel me dan heel graag waar ik die kan bestellen :)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Insight 1.3 Hybrid - Standaarduitrusting, Opties en Accessoires”