Autoweek: HCH, HIH en PIII

Eigen ervaringen met het rijden, autotests en het verbruik van de Civic Hybrid.

Autoweek: HCH, HIH en PIII

Postby Bennink » 06 Aug 2009 07:25

In de autoweek van deze week staat een test met drie hybrides: de Civic, Insight en de Prius. Heb de autoweek nog niet thuis liggen, maar ga m vanmiddag wel ff halen.

Image

Triotest
Toyota Prius-Honda Insight-Honda Civic Hybrid

Met het huidige belastingregime kun je voordeel pakken als je voor een auto met een alternatieve aandrijflijn kiest. En wij Nederlanders houden van voordeel. Vandaar dat de Toyota Prius en de Honda Civic Hybrid het zo goed doen. Maar de keuze wordt groter en de derde editie van de Prius, die onlangs landde, komt terecht in een toestand steeds meer weg krijgt van monopolistische concurrentie. Honda heeft naast z'n Civic Hybrid immers een tweede zuinigheidswonder opgesteld, de Insight.
Aantal pagina's: 8
Reed Insight: Image
Rijdt nu: Renault Mégane.
Bennink
Administrator

Huidige auto: Renault Megane

Re: Autoweek: HCH, HIH en PIII

Postby Bennink » 06 Aug 2009 07:28

Op zich jammer dat ze een grijze insight hebben gepakt, eigenlijk hadden ze alle drie auto's wit moeten hebben :roll:
Bennink
Administrator

Postby Chiel » 06 Aug 2009 08:51

Ik heb het verslag al globaal doorgelezen. Zoals verwacht wint de Prius, maar de Civic heeft de fijnste wegligging en stuurt het best. Insight lijkt toch ietwat ondermaats in vergelijking met de twee andere auto's. Overigens heeft de Civic volgens de cijfers ook de meeste ruimte op de achterbank, ook niet te onderschatten.
Chiel

Huidige auto: HCH Crystal Black/beige leder/JVC KWNX7000/coaxial upgrade/16" titan LM

Postby Bennink » 06 Aug 2009 08:59

Zeggen ze nog wat over het prijsverschil van de Insight in vergelijking met de PIII en HCH? Want het klinkt allemaal heel logisch, want de Insight is gewoon een paar duizend euro goedkoper, kleiner en langzamer.
Bennink
Administrator

Postby roever » 06 Aug 2009 16:47

Quote uit de samenvatting van het testrapport:

"Een nog voordeliger (bijtellings-) keuze is er nu in de vorm van de Honda Insight. Of de nieuwe Prius daar last van krijgt, is de vraag. De Insight operereert in een klasse lager en daardoor levert-ie in op ruimte en rijgedrag. De Honda Civic troeft-ie wel af op ruimtegebruik vanwege zijn neerklapbare achterbank."

bron: AW 32 augustus 2009

Verder: de Civic stuurt het neutraalst, en het scherpst. De Insight dribbelt een beetje en de Prius heeft last van zijn zware accupakket en hoge zwaartepunt. De Prius wint omdat die het zuinigst en het snelst is, de meeste ruimte en de meeste keuze in het aantal uitvoering bied. Civic wordt 2 en Insight 3.
roever

Huidige auto: VW Golf V 1.9 TDI Comfortline 2006 (tot november 2009)

Postby wlunchi » 07 Aug 2009 08:09

roever wrote:Verder: de Civic stuurt het neutraalst, en het scherpst. De Insight dribbelt een beetje en de Prius heeft last van zijn zware accupakket en hoge zwaartepunt. De Prius wint omdat die het zuinigst en het snelst is, de meeste ruimte en de meeste keuze in het aantal uitvoering bied. Civic wordt 2 en Insight 3.

i.m.h.o. moet daar laadruimte zijn, want volgens mij is de zit/hoofdruimte achterin bij de Civic wel groter dan die van de Prius. Voor mij is dit belangrijker dan een groot kofferbak.
Image
wlunchi rijdt een Honda Civic Hybrid 2009
Verbruik: Image niet up to date 6,67 l/100km volgens de leasemaatschappij, 88000km op de teller
wlunchi

Huidige auto: Broken IMA needs a reboot while driving!!!

Postby Gertjuhhh » 07 Aug 2009 14:26

Ik heb het artikel ook gelezen. Wel frapant dat de genoemde prijs van de HCH niet klopt. Volgens mij moet dat toch echt € 24990 zijn ipv € 24100. Ook opmerkelijk is de opmerking over het feit dat de HCH slechts in 1 uitvoering leverbaar is. Verderop in het prijzenoverzicht worden ineens 2 uitvoeringen vermeld. :o

Na 6 maanden HCH rijden ben ik nog steeds super tevreden over deze auto. Het artikel is voor mij alleen maar een bevestiging dat ik de juiste keuze gemaakt heb. Ik hoop dat dat na de vakantierit met de auto en bagage voor 4 personen ook nog zo is :!:

Groeten,

Gertjuhhh
Gertjuhhh

Huidige auto: HCH, voorloper van ING Car Lease, een mooie donkerblauwe

Postby wlunchi » 07 Aug 2009 14:36

Volgens mij is er sinds kort een Comfort en een executive versie van de HCH 09. Waarschijnlijk om de instapprijs toch net iets onder die van de PIII te houden. Want tot nu toe was de HCH altijd goedkoper geweest dan de Prius.
Image
wlunchi rijdt een Honda Civic Hybrid 2009
Verbruik: Image niet up to date 6,67 l/100km volgens de leasemaatschappij, 88000km op de teller
wlunchi

Huidige auto: Broken IMA needs a reboot while driving!!!

Postby Ron H » 07 Aug 2009 18:39

wlunchi wrote:Volgens mij is er sinds kort een Comfort en een executive versie van de HCH 09. Waarschijnlijk om de instapprijs toch net iets onder die van de PIII te houden. Want tot nu toe was de HCH altijd goedkoper geweest dan de Prius.

Op de belgische markt waren er al 2 versies. De Honda.nl site geeft deze informatie nog niet.
Volgens mij zat in Belgie het verschil in een twee spaaks stuur (m.i. minder fraai) en het gemis van radiobediening erop en afwezigheid van cruise-control.
Ron H

Huidige auto: Voorheen 2x HCH, nu even DS5 hybrid4

Postby Laus » 08 Aug 2009 11:32

voor veel mensen van belang is dat de Civic er nog uitziet als een gewone auto. Die andere twee als een soort supersonische stofzuiger.

edit: heb de AWmaar weer eens gekocht. Wat een kansloos artikel. als je 6.8 rijdt met de HCH rijdt je echt als een rallycoureur. Is wagentje gewoon niet op gemaakt. Rijden met zo'n hybride kost je gewoon een maand of wat gewenning en sommigen wennen nooit.

Alleen maar gewauwel over die prius pluis. Ongeveer het enige waar ik het mee eens ben is dat de HCH 20pk te kort komt en een te slappe elektromotor heeft...
Image
Laus

Huidige auto: Honda Civic Hybrid, Neutron Blue

Postby dennisregoort » 09 Aug 2009 11:34

Laus wrote:als je 6.8 rijdt met de HCH rijdt je echt als een rallycoureur. Is wagentje gewoon niet op gemaakt.

Ik kom net terug van vakantie.
Heenweg 100km/h op CC = verbruik van 5.3l/100km. (over een afstand van 413km)
Terugweg tussen de 130 en 150 gereden = verbruik van 8.5l/100km. (over een afstand van 600km)

6.8 klinkt mij als een gemiddeld verbruik van 50 in de stad en 120 op de snelweg. Dan kom je wel op 6.8l/100km.
Ook met 192km/h kon ik rechtuit mijn handjes loslaten zonder dat er iets gebeurde wat ik niet wilde en van baanwisselen gaat ook prima op hoge snelheden. Dus "het wagentje is er niet voor gemaakt" is m.i. een beetje uit de lucht gegrepen.
Image
dennisregoort

Huidige auto: HCH Urban Titanium, Sportpakket, Xenon4300K, Leather, Privacy glass, Honda Navigation System

Postby kiprich » 09 Aug 2009 12:07

als je 6.8 rijdt met de HCH rijdt je echt als een rallycoureur.

Ik voel veel meer voor het stukje van dennisregoort.

Ik reed voorheen Lexus, en die reed in verhouding zeker zo zuinig als de HCH die ik nu heb (3 mnd en 18000km). Ik scheur niet met mijn HCH, maar rij 135 op de snelweg. Ik plank em niet, vier netjes uit voor de stoplichten, rem niet te vaak op de snelweg, rij alles met CC enz. De HCH krijg ik gemiddeld genomen niet onder de 7.2, de Lexus stond standaard op 160 met CC, met als gemiddeld verbruik 7.0. De Lexus werd echter flink op zijn staart getrapt waar mogelijk...

Wat ik hier lees op de site is dat veel mensen met hun HCH 110 of langzamer gaan rijden op de snelwegen en o.a. de airco altijd uit zetten. Als je daarvoor kiest, vind ik het prima, maar zo krijg je elke auto zuinig. Als ik dat had gedaan met mijn Lexus, dan had ik ook daarmee gemakkelijk een verbruik van 6.4 of lager kunnen noteren. Hierbij nogmaals de kanttekening dat de auto's niet direct vergelijkbaar zijn, maar in verhouding vergeleken moeten worden.

Mijn punt hierbij: De HCH is niet veel zuiniger dan andere auto's, tenzij je je rijstijl aanpast. Persoonlijk vind ik de zuinigheid dus wel wat tegenvallen, volgens mij kan ik met een gewone benzine auto zuiniger rijden dan nu met de HCH. Maar goed, daarvoor heb ik em niet gekocht, ik ben een 'lease-vluchteling' en bevalt de HCH mij prima. :D
van een zwarte Lexus IS 220d naar witte Honda Civic Hybrid....
kiprich

Huidige auto: Honda Civic Hybrid Premium Pearl White

Postby MyHCH » 09 Aug 2009 12:30

kiprich wrote:De HCH krijg ik gemiddeld genomen niet onder de 7.2, de Lexus stond standaard op 160 met CC, met als gemiddeld verbruik 7.0. De Lexus werd echter flink op zijn staart getrapt waar mogelijk...

Neem je ook de afwijking van de boordcomputer mee of zijn alle cijfers aan de pomp bepaald? Ik heb verschillende auto's gehad die volgens de boordcomputer erg zuinig waren en dan was het aan de pomp altijd weer tegenvallend. Dat is bij de HCH andersom (Met een Megane 1.6 uit 2003 reed ik 5,8 volgens de boordcomputer, 6,3 in het echt, met dezelfde rijstijl waarmee ik nu 4,4 haal).

Verder gebruikt de Prius altijd het Atkinson verbrandingsprincipe, ook op de snelweg bij hoge snelheid. De HCH kan dit alleen bij lage belastingen (onder de 105 volgens sommige Amerikaanse tests). Volgens mij heeft de Prius dan ook best een hoog toerental, maar dat kun je nergens zien. Overigens nodigt de prius meer uit om langzamer te rijden.
2017 Jazz:Image > 31.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby gigabert » 09 Aug 2009 20:29

kiprich wrote:De HCH krijg ik gemiddeld genomen niet onder de 7.2,

Volgens mijn boordcomputer na 12.000 km ik ook...

kiprich wrote:Wat ik hier lees op de site is dat veel mensen met hun HCH 110 of langzamer gaan rijden op de snelwegen en o.a. de airco altijd uit zetten. Als je daarvoor kiest, vind ik het prima, maar zo krijg je elke auto zuinig.

Zo denk ik er ook over, rij gemiddeld gezien de afgelopen 5 jaar tussen de 50 / 55 duizend per jaar en ga niet 100 of 110 waar 120 mag rijden, en zeker niet 80 ofzo (ja die heb ik ook gezien) meestal staat de cc op 125 of 130 en laat in de avond staat ie op 135 en soms (in DL) nog wat hoger.
Ik heb hiervoor een Opel Zafira 2.2 liter gereden (ook benzine) en die stond op 9,7 maar daarmee deed ik echt langere stukken in DL op de 190 / 200,..
gigabert

Huidige auto: [s]Honda Civic 1.3 Hybrid 1.3 i-DSI i-VTEC IMA Elegance[/s]
VW Golf Variant Comfortline, 1,2 TSI

Postby Laus » 09 Aug 2009 21:01

dennisregoort wrote:
Laus wrote:als je 6.8 rijdt met de HCH rijdt je echt als een rallycoureur. Is wagentje gewoon niet op gemaakt.

Ik kom net terug van vakantie.
Heenweg 100km/h op CC = verbruik van 5.3l/100km. (over een afstand van 413km)
Terugweg tussen de 130 en 150 gereden = verbruik van 8.5l/100km. (over een afstand van 600km)

6.8 klinkt mij als een gemiddeld verbruik van 50 in de stad en 120 op de snelweg. Dan kom je wel op 6.8l/100km.
Ook met 192km/h kon ik rechtuit mijn handjes loslaten zonder dat er iets gebeurde wat ik niet wilde en van baanwisselen gaat ook prima op hoge snelheden. Dus "het wagentje is er niet voor gemaakt" is m.i. een beetje uit de lucht gegrepen.

Als je 6.8 rijdt met de HCH snap je gewoon het principe van die auto niet. Tuurlijk, het onderstel is fantastisch, niet voor niks een Honda. De auto is alleen niet ontwikkeld voor dergelijk hoge kruissnelheden. Als ik 6.8 door de stad wil halen moet ik hem in L zetten en ongeveer 90 gaan rijden overal. Je moet de HCH rijden alsof het bijvoorbeeld een Citroen C6 is oid.... een glij-mobiel. Rollen....

Een keertje planken en dan 8,5 scoren kan best....kan ook geen kwaad en is zeker niet verkeerd. Dan is ie alleen niet zuinig meer. En 1 op 16(wat de meesten hier ongeveer halen) voor een dergelijke auto, als je normaal rijdt, is echt wel zuinig hoor(en al helemaal voor benzine). Dat lukt je met je eco-diesel wel, daar niet van. Maar een benzine auto van een paar jaar terug...no way.
Image
Laus

Huidige auto: Honda Civic Hybrid, Neutron Blue

Next

Return to Civic Hybrid - Verbruik en (rij)ervaringen