IMA accu met kuren of normaal gedrag?

Vragen, informatie èn discussie over de techniek en het onderhoud van de Civic Hybrid.

IMA accu met kuren of normaal gedrag?

Postby Venxir » 22 Jul 2010 15:06

Hallo,

Iemand bekend met het onderstaande probleem? Ik heb een hagelnieuwe HCH2009 Limited Edition met nu 7000 km op de teller, de auto is al 2x bij de dealer geweest.

Chronologisch is het volgende gebeurd:
• Auto begin juni ontvangen, op het eerste gezicht alles perfect geregeld.
• Na ongeveer 2 weken een mededeling van de dealer gehad dat de auto een verplichte software update moest hebben(kregen ze via Honda te horen en mijn chassisnummer stond op de lijst). Hierbij heb ik gelijk aangekaart dat de IMA accu nogal opvallend doet, als ik s’ochtends of aan het eind van de middag naar huis reed dan was de accu bijna altijd vol van de rit ervoor, maar in de eerste minuut liep hij helemaal leeg zonder de assist te gebruiken en na enkele minuten sprong hij van halfvol naar compleet vol en leek de auto daarna weer normaal assist te geven.
• De 3e week kreeg ik de auto terug en was er zoveel de verplichte update als een extra update voor de IMA accu gedaan. Helaas merkte ik geen verschil tijdens het rijden, ik heb zelfs zonder airco gereden om te kijken of daar het probleem(grote stroomvreter) in lag.
• Deze week heb ik de auto wederom teruggebracht met de melding dat er niks veranderd was. Ter verduidelijking had ik ook een filmpje gemaakt van de accustatus en deze naar hun opgestuurd. Als reactie zouden ze er naar kijken om dit op te lossen. Een dag later kon ik de auto ophalen en werd mij verteld dat ze nog restanten oude software hadden gevonden en verwijderd. Ook kreeg ik de opmerking van de verkoper dat dit accugedrag normaal is en het bij deze auto hoort.
• Tijdens het rijden van/naar werk(200km per dag) merkte ik vandaag dat de accu nu opeens tijdens de rit zomaar leeg ging en weer vol na 5 minuten, dus niet meer aan het begin van een rit. Het opvallende is ook altijd geweest dat de accu zichzelf ging opladen zonder dat er groene balkjes zichtbaar waren.

Gr.

Maikel
Venxir

Huidige auto: Honda Civic Hybrid Limited Edition

Re: IMA accu met kuren of normaal gedrag?

Postby wlunchi » 22 Jul 2010 16:02

Venxir wrote:• Na ongeveer 2 weken een mededeling van de dealer gehad dat de auto een verplichte software update moest hebben(kregen ze via Honda te horen en mijn chassisnummer stond op de lijst). Hierbij heb ik gelijk aangekaart dat de IMA accu nogal opvallend doet, als ik s’ochtends of aan het eind van de middag naar huis reed dan was de accu bijna altijd vol van de rit ervoor, maar in de eerste minuut liep hij helemaal leeg zonder de assist te gebruiken en na enkele minuten sprong hij van halfvol naar compleet vol en leek de auto daarna weer normaal assist te geven.

Dit probleem herken ik ook. Dit verschijnsel treedt bij mij ALLEEN als ik van werk vertrek, ik krijg het 's ochtends niet en ook niet als ik van ergens anders vertrek.
Hier meer over dit probleem:

http://www.hybridcars.com/forums/civic-hybrid-battery-ima-problems.html
Image
wlunchi rijdt een Honda Civic Hybrid 2009
Verbruik: Image niet up to date 6,67 l/100km volgens de leasemaatschappij, 88000km op de teller
wlunchi

Huidige auto: Broken IMA needs a reboot while driving!!!

Postby catzjes » 22 Jul 2010 18:32

Bij mij is twee weken geleden onder garantie de IMA accu vervangen na gelijksoortige klachten, ben daarna met de auto de bergen in geweest en heb totaal geen problemen meer gehad. Ik had ook last van spontane ont- en bijlading.
catzjes

Huidige auto: Honda Civic Hybrid Limited Edition Crystal Black Pearl

Postby MyHCH » 22 Jul 2010 19:10

wlunchi wrote:Dit verschijnsel treedt bij mij ALLEEN als ik van werk vertrek

Is er bij je werk iets bijzonders? Cluster van GSM-antennes, hoogspanningsmasten of iets dergelijks? Ik kan me voorstellen dat dat stoort.
Het lijkt erop alsof het probleem niet door de accu komt maar door de software die bepaalt hoe vol de accu is. Dit kun je namelijk niet direct meten.
Venxir wrote:... de accu nu opeens tijdens de rit zomaar leeg ging en weer vol na 5 minuten ...

Dat gebeurt heel af en toe (bij mijn 2007 HCH eens per jaar of half jaar); hiermee wordt "hoe vol de software denkt dat 'ie is"gecorrigeerd met de echte lading in de accu. Dit staat ook ergens in het instructieboekje.
2019 Jazz:Image > 30.000 km
2017 Jazz:Image over 68.830 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.5 CVT Dynamic

Postby BlueHCH » 22 Jul 2010 22:12

MyHCH wrote:Dat gebeurt heel af en toe (bij mijn 2007 HCH eens per jaar of half jaar); hiermee wordt "hoe vol de software denkt dat 'ie is"gecorrigeerd met de echte lading in de accu. Dit staat ook ergens in het instructieboekje.

Dit schijnt inderdaad volkomen normaal te zijn, al heb ik het effect in 2 jaar tijd nog niet gezien. De laadtoestand van de accu wordt berekend, niet gemeten. Een in de zoveel tijd is het nodig om een nieuw ijkpunt te bepalen om vandaar uit weer verder te rekenen.

De effecten die door Venxir beschreven worden lijken te duiden op een IMA met een slecht contact of een slechte cel. Tijd voor een omwissel experiment zou ik denken.
BlueHCH

Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid

Postby wlunchi » 23 Jul 2010 08:33

BlueHCH wrote:
MyHCH wrote:Dat gebeurt heel af en toe (bij mijn 2007 HCH eens per jaar of half jaar); hiermee wordt "hoe vol de software denkt dat 'ie is"gecorrigeerd met de echte lading in de accu. Dit staat ook ergens in het instructieboekje.

Dit schijnt inderdaad volkomen normaal te zijn, al heb ik het effect in 2 jaar tijd nog niet gezien. De laadtoestand van de accu wordt berekend, niet gemeten. Een in de zoveel tijd is het nodig om een nieuw ijkpunt te bepalen om vandaar uit weer verder te rekenen.

De effecten die door Venxir beschreven worden lijken te duiden op een IMA met een slecht contact of een slechte cel. Tijd voor een omwissel experiment zou ik denken.

Ik wist wel waardoor het komt, maar kon de thread waar dit stond niet vinden (misschien omdat ik die niet heb gezocht :P).
Image
wlunchi rijdt een Honda Civic Hybrid 2009
Verbruik: Image niet up to date 6,67 l/100km volgens de leasemaatschappij, 88000km op de teller
wlunchi

Huidige auto: Broken IMA needs a reboot while driving!!!

Postby Venxir » 23 Jul 2010 09:20

Ik heb nu contact met een tweede dealer en maandag ga ik daarheen met de auto, hopelijk komt daar wat concreets uit. Ik houd jullie op de hoogte!

EDIT: Gisteravond kreeg ik te horen dat het accupakket vervangen wordt! :) Ze hebben rondgereden met de auto teriwjl er diagnoseapparauur aan hing, toen het "fout" ging hebben ze een snapshot gemaakt en deze naar Honda gestuurd. Honda gaf als reactie dat er een nieuw accupakket in moet.

Hopelijk ben ik straks van het probleem af, eerst wachten tot het pakket binnen is(verwachte levertijd van een week)
Venxir

Postby Bennink » 28 Jul 2010 10:42

Fijn dat ze het gevonden hebben, maar vervelend dat ze je volledige accu moeten vervangen. Onder garantie toch? Ik wordt zo langzamerhand wel nieuwsgierig hoeveel accu's er al zijn vervangen...
Reed Insight: Image
Rijdt nu: Renault Mégane.
Bennink
Administrator

Huidige auto: Renault Megane

Postby BlueHCH » 28 Jul 2010 12:51

Tuurlijk onder garantie zou ik zo denken. De garantie op het HCH hybride deel is 8 jaar of 160.000 km. (bij de mijne tenminste)
BlueHCH

Postby Venxir » 29 Jul 2010 07:30

Het is onder garantie gedaan en ik heb geen rekening langs zien komen(lang leve lease). Vooralsnog heeft de auto de eerste 200km als een zonnetje gewerkt :), de assist is veel agressiever en houdt het ook langer vol. Ook fluctueert de accumeter niet meer.

me happy
Venxir

Postby HondaHB » 04 Aug 2010 06:31

Ook ik had dezelfde problemen dat bijna dagelijks de accu helemaal leeg was ( 1 blokje over ) en nog geen 5 min later weer helemaal vol.

Vorige week ook onder de garantie de accu vervangen en het probleem is tot zover helemaal opgelost, de auto is een stuk feller en zuiniger geworden.
HondaHB

Return to Civic Hybrid - Techniek en onderhoud