Nieuw accupakket

Vragen, informatie èn discussie over de techniek en het onderhoud van de Civic Hybrid.

Nieuw accupakket

Postby mars80 » 26 Mar 2010 08:48

Eerste bericht hier na flink wat meegelezen te hebben....

Ik ben bang het "trotse nieuws" te hebben om een nieuw accupakket voor mijn HCH te mogen ontvangen. Is volledig kapot. De auto is nog geen jaar oud en heeft er nu ong. 35000 op zitten.

Ook ik heb tijdens de eerste koude dagen van de winter de software update m.b.t. de IMA uit laten voeren. Probleem was dat in de tijd hierna de accu kuren bleef vertonen. Zoals dat de accu soms binnen 1 minuut volledig ontladen was en na een tijdje ook weer binnen een minuut volledig opgeladen was. Ik gaf het koude weer de schuld voor deze performance problemen aan de accu. Maar nu de lekkere dagen weer aangebroken waren bleef dit probleem bestaan.

Telefoontje naar de dealer voor opheldering. Deze gaf telefonisch al aan het idee te hebben dat het accupakket, het aan het begeven was. Na een bezoek aan de uitleescomputer bleek al snel dat dit inderdaad het geval was. Hoe vervelend het ook is, ik ben erg blij dat de dealer het direct heeft onderkent en de rest in gang is gezet.

Probleem is wel dat een nieuw accupakket een levertijd heeft van 1,5 tot 2 maanden. Moet dus nog even geduld hebben voor de oplossing.

Herkenbaar voor iemand hier?
mars80

Huidige auto: Honda Civic Hybrid

Re: Nieuw accupakket

Postby Hondahok » 26 Mar 2010 10:11

Het is erg jammer voor je maar er wordt tenminste meteen aan een oplossing gewerkt dat is weer een pluspunt. We mogen met zijn allen (min 1) van geluk spreken dat het over het algemeen wel meevalt met die accu.
Honda Insight Hybrid Urban Titanium
Image
Image
Hondahok

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance

Postby the martin » 26 Mar 2010 10:34

Niet herkenbaar..
Wel dat snel ontladen en weer opladen, maar dat was alleen bij koud weer. Verder geen last meer van (leve het voorjaar)

Die van mij heb ik nu bijna een jaar en zon 38000 km op de teller
the martin

Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid

Postby Chiel » 26 Mar 2010 11:20

Hmmm...in mijn auto heb ik bij tijd en wijle ook ineens nog maar 2 'blokjes wit'. Zonder dat ik rare dingen doe. Oplaadsysteem maakt dan overuren, ook bij stilstaan groene balkjes. Een paar keer gas loslaten op de snelweg vervolgens en de accu's zitten weer tot de nok vol (10/10 blokjes). Wat ik ook wat overdreven vind, dat had ik in het begin eigenlijk nooit. 9 van de 10 blokjes gevuld was over het algemeen het maximale.

Maar goed, door de bank genomen rijdt de auto nog steeds heerlijk, alleen is-ie natuurlijk wat lawaaiierig en sloom als de accu's zo weinig gevuld zijn. Ik blijf ervan overtuigd dat mijn Hindu me nooit in de steek zal laten :D
Chiel

Huidige auto: HCH Crystal Black/beige leder/JVC KWNX7000/coaxial upgrade/16" titan LM

Postby Bennink » 26 Mar 2010 11:39

Hmm... dat is vervelend. Je bent de eerste die ik ken met een nieuwe accupakket in de HCH. Al wel eens eerder gehoord van een nieuw accupakket in de Insight (1st gen), maar Civic dus nog niet. En ik had laatst ook alle streepjes van mijn accu leeg. Vond al dat ie zoveel toeren maakte toen ik stil stond (1200 toeren?), maar daarover in een ander topic meer ;-) Houd je ons op de hoogte van wat er allemaal gaat gebeuren?

mars80 wrote:Telefoontje naar de dealer voor opheldering. Deze gaf telefonisch al aan het idee te hebben dat het accupakket, het aan het begeven was. Na een bezoek aan de uitleescomputer bleek al snel dat dit inderdaad het geval was. Hoe vervelend het ook is, ik ben erg blij dat de dealer het direct heeft onderkent en de rest in gang is gezet.

Fijn dat de dealer zo meewerkt. Wil je vertellen welke dealer dat is?
Reed Insight: Image
Rijdt nu: Renault Mégane.
Bennink
Administrator

Huidige auto: Renault Megane

Postby mars80 » 26 Mar 2010 19:12

Dealer is Auto HerVen uit Den Bosch.

To be continued... ff 2 maanden nog behelpen ;)
mars80

Postby BlueHCH » 26 Mar 2010 23:24

Die eerste generatie Insight waarvan de IMA accu vervangen moest worden is die rode Insight die de laatste tijd te zien is geweest in de Nederlandse autobladen. Die wagen heeft ca. 10 jaar stil gestaan. Dat de dealer meewerkt is geen groot wonder: er zit 8 jaar of 150.000km garantie op de IMA accu.

Gezien de levertijd hebben ze die dingen hier niet op voorraad liggen. Dat is wat mij betreft een goed teken. Het oude pakket zal vast naar Japan terug gestuurd worden om minutieus onderzocht te worden.

Overigens verwacht ik dat over een paar jaar IMA pakketten gewoon gereviseerd zullen worden. Er zitten ruim 100 oplaadbare batterijen in. Zijn er 2 of 3 kapot dan werkt het hele pakket niet goed meer. Vervang die kapotte batterijen en je kunt weer jaren voort. Zie bijvoorbeeld op deze site en deze.
BlueHCH

Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid

Postby wlunchi » 29 Mar 2010 06:01

mars80 wrote:

Dealer is Auto HerVen uit Den Bosch.

To be continued... ff 2 maanden nog behelpen ;)

Ah dat is ook "mijn" dealer. Werk je toevallig ook bij Sxxxti?
Image
wlunchi rijdt een Honda Civic Hybrid 2009
Verbruik: Image niet up to date 6,67 l/100km volgens de leasemaatschappij, 88000km op de teller
wlunchi

Huidige auto: Broken IMA needs a reboot while driving!!!

Postby mars80 » 30 Mar 2010 12:20

Geen idee wat Sxxxti is, dus dat zegt genoeg denk ik. Nee werk ik dus niet ;-)
mars80

Postby Bennink » 30 Mar 2010 12:21

mars80 wrote:

Geen idee wat Sxxxti is, dus dat zegt genoeg denk ik. Nee werk ik dus niet ;-)

LOL! :lol:
Bennink
Administrator

Postby doets001 » 03 Apr 2010 20:00

Je bent in ieder geval niet de enige :-|. Inmiddels is er voor mij ook een nieuw accupakket in bestelling. Na een reset en een update van de software ging het IMA lampje na een aantal dagen toch steeds weer branden. Ook het binnen een minuutje geheel ontladen en opladen heb ik een aantal keren gezien. Het kwam nagenoeg nooit voor dat het accupakket stuk gaat en daarom zou het een tijd duren voordat het nieuwe accupakket er zou zijn..... Ze zijn niet in nederland op voorraad. Inmiddels ongeveer een maand geleden.
Mijn HCH is ruim twee jaar oud en heeft bijna 25000 km op de teller.
doets001

Huidige auto: Honda Civic Hybrid (2008)

Postby mars80 » 04 Apr 2010 09:53

inmiddels bericht ontvangen van de dealer. Accupakket wordt op 21 april verwisseld. Nog net binnen 1 maand dus. Valt me niet tegen voor een artikel dat niet op de "planken" ligt.

Nu dus niet meer de 1e hier ;-) Wie volgt? :-)
mars80

Postby Bennink » 07 Apr 2010 06:54

Al twee nieuwe accu's dus, beide voor de HCH... Hebben jullie allebei een HCH van het nieuwste type?
Bennink
Administrator

Postby doets001 » 22 Apr 2010 20:09

Bennink wrote:Al twee nieuwe accu's dus, beide voor de HCH... Hebben jullie allebei een HCH van het nieuwste type?

Nee, die van mij is model 2008. Gisteren is hij vervangen. Zoals ik heb begrepen is het geheel vervangen en niet alleen de accu.
De kosten van dit pakket zijn 3600 euro, en dat was volgens mij nog zonder uurloon. Gelukkig onder garantie!

Volgens de dealer, auto actief in Groningen, was ik de tweede in hun carriere als HCH leverancier.
doets001

Huidige auto: Honda Civic Hybrid (2008)

Postby mars80 » 23 Apr 2010 14:26

Ik heb een HCH nieuw type. Zit dus geen verband in... M'n accupakket is eergisteren vervangen en het verschil is duidelijk. Ik heb m'n verbruik altijd al aan de hoge kant gevonden, maar zit nu op 5,9/100km met het nieuwe accupakket over 600km. Dat was 6,7/100km. Zonder dat ik iets aan mijn rijstijl heb veranderd.

Nu maar hopen dat zich niet meer "uitzonderlijke" zaken voor doen. ;)
mars80

Next

Return to Civic Hybrid - Techniek en onderhoud