Tijd voor een spannend en treurig verhaal met toch nog een goede afloop.
In de hoofdrol een onhandige klungel, namelijk ondergetekende.
Lees en huiver.
Gisteravond weer eens wat andere LEDjes besteld bij Miniinthebox.
Ik was niet helemaal tevreden over de leeslampjes en de
instapverlichting onder de portieren, met name die aan de bestuurderskant was ineens erg zwak geworden.
Dus ik haal het ding los en open en zit aan het LEDje te prutsen.
Ineens brandt het LEDje weer op normale sterkte. En uit. Ik hoor een tikje vanachter het dashboard. Vast een zekering.
Het LEDje bestaat uit een printplaatje met 5 SMC's rondom. Nou heeft de houder twee metalen beugels met een uitsparing in de vorm van het gloeilampje, en die beugels zitten vast aan de connector en zijn dus stroomhoudend. Blijkbaar hebben die het printplaatje geraakt en iets kortgesloten.
Maar goed, de zekering ligt eruit, maar welke zou het zijn? Het dekseltje geeft wat aanwijzingen maar niks logisch.
Maar als ik kijk of er meer is wat het niet doet dan vind ik vast iets dat wel als symbooltje bij een zekering staat. dacht ik.
Contact aan.
CHECK IMA SYSTEM. Nee! He? Wat?
En de radio doet niks? En de ramen niet? En de deurvergrendeling... en de centrale instapverlichting, en de leeslampjes, noem maar op. Alles plat!
Ik had toch maar één klein tikje gehoord, geen Chinese rol?
Start ie nog wel? chikkechikkecikkechikkevroem! Ja maar dus niet met de IMA maar met het ouderwetse startmotortje.
Mijn A en B teller zijn gereset en worden steeds opnieuw gereset bij elke start, zelfs dat zijn blijkbaar accessoires.
Eens kijken, IMA is zekering 12. Maar mijn dikke handen passen nauwelijks door het gat van de zekeringkast, laat staan dat ik die piepkleine zekeringen los kan krijgen.
Dan maar een klein tangetje gepakt. Ik krijg er ook daarmee geen grip op.
Als ik Honda was dan zou ik er een zekeringentrekker bij doen dacht ik. Even kijken. Het wordt al donker, gelukkig heb ik een LED looplampje bij de hand.
Zou dat oranje ding linksboven wat zijn?
Ik trek eraan en hij komt los. Er komt een 7,5 A zekering mee, de andere (15 A) die er ook onder zit blijft zitten.
Ik peuter met moeite de 7,5 zekering los en druk die weer op zijn plaats, linksboven. Hij staat niet op het schema. Vreemd.
Maar ik kan dat oranje ding vast gebruiken om zekering 12 los te trekken.
Ik druk 'm eroverheen, maar ik krijg 'm niet goed in positie want ook dat oranje dingetje is piepklein en ik kan niet zien wat ik doe omdat mijn hand het zicht blokkeert.
En ineens schiet ie weg , over de binnenkant van het dashboard en achter de bekleding van de voorstijl van het portiergat.
Oef! Gelukkig zat er geen zekering in maar daar kan ik niet meer bij zonder de bekleding te slopen.
Dit is toch minder prettig allemaal dan ik had gewenst. Tijd om op het internet te zoeken of dit vaker voorkomt en wat er aan te doen is.
En jawel, op InsightCentral wordt precies
dit probleem omschreven.
Er blijkt een back-up zekering stuk. Mooi! dat is het dus.
Alleen, wat is dat eigenlijk, waar zit ie en waar moet ik 'm mee vervangen? Ik kwam er niet uit.
Vanochtend naar mijn dealer gereden, zonder IMA en zonder muziek.
Ik leg ze alles wat er gebeurd is uit, inclusief het verhaal van InsightCentral. Ze zijn er evengoed een kwartier mee bezig, maar dan zijn ze er uit.
Zekering 1 lag eruit; een shunt voor alle accessoires. Dat was die 15 ampère zekering die onder het oranje wegspringding zat.
De 7,5 ampere zekering was dus de reserve zekering en stond daarom niet vermeld. Logisch. Hij is niet vermeld dus is het een reserve.
Als ik dat dingetje met beide zekeringen eruit had gehaald en ondersteboven erin had gezet dan was die 7,5 A zekering op die plek terecht gekomen en had alles weer gewerkt, behalve als je alles tegelijk aan zet.
TIP voor de volgende keer denk ik dan maar...
Ik blijk niet de eerste te zijn bij wie het oranje dingetje achter de bekleding schiet en vast ook niet de laatste. Ook zij kunnen die daar niet makkelijk weghalen. Hij zal er niet slechter van gaan rijden denk ik maar.
Vioor de zekerheid hebben ze de diagnose eraan gehangen, geen foutcodes.
Ik krijg de sleutel terug en grijp mijn portemonnee, maar word weggewuifd. Tot ziens bij de servicebeurt.
Dikke pluim weer voor Honda van Loon in Gouda!
Moraal van het verhaal;
Als je je lampjes vervangt door LEDs zorg dan dat die nergens sluiting mee
maken. Ik heb het LEDje weer teruggezet, maar de beugels afgeplakt met plakband en ook de LED zelf van wat isolatie voorzien op plekken waar ik dat nodig vond. Hij doet het weer op volle sterkte.
Als je zit te knutselen zet dan het
contact uit.
Als je het LEDje zelf wil testen (omdat je je afvraagt of die kortsluiting maakt) dan gaat dat prima met een 9 volt batterij, daar hoef je geen zekering aan op te offeren.
Als er wat fout gaat en je weet niet wat of waarom, begin dan met het internet af te struinen voor een beschrijving van je probleem.
Als de LEDjes van miniinthebox binnen zijn, over dik een maand schat ik, zal ik melden wat dat geworden is.