draait het stuur van je Insight vanzelf hélemaal terug?

Eigen ervaringen met het rijden, autotests en het verbruik van de Insight Hybrid.

draait het stuur van je Insight vanzelf hélemaal terug?

Postby le0001 » 22 Aug 2017 08:41

Hallo allemaal, ik wil van andere Insightberijders graag horen hoe het zit met de zelfcentrerende werking van het stuur. Bij mij draait het stuur, als je het laat terugkomen na een bocht niet helemaal terug naar zijn '0' punt. Het terugdraaien gaat goed tot het laatste moment voordat hij weer recht staat waardoor je alsnog naar links of rechts blijft rijden. Hij blijft zeg maar op het laatst hangen op ´5 voor´ of ´5 over´. En dan komt mijn echte ergernis: doordat de zelfcentrerende werking van het stuur tekort schiet moet ik ook vrij veel moet corrigeren op de snelweg. Het lijkt net alsof de auto altijd liever net iets naar links of rechts wil dan rechtdoor. Een na verloop van tijd irritant en vermoeiend verschijnsel. Ik moet er niet aan denken om ermee naar Italië te rijden.

Het door de dealer geadviseerde uitlijnen heeft niet mogen baten, noch met een klein beetje toespoor (toe in), noch precies op 0 zoals Honda voorschrijft.

Ook een lagere (2,1) of een hogere (3,0) bandenspanning doen geen goed. En dat geldt ook voor de hier op het forum eerder geopperde spanning vóór 2,9 en achter 2,4.

Rijden met de iets smallere winterbanden op hun eigen wielen maakt ook geen verschil. Voor de volledigheid, ik rijd met zomerbanden: Dunlop Enasave 2030 185/55R16 (af fabriek) en winterbanden: Nokian WRD3 175/65R15

De vraag is dus: draait het stuur van je Insight vanzelf hélemaal terug naar het nulpunt, als je het loslaat na een bocht?
le0001

Huidige auto: 2013 Honda Insight Hybrid Exclusive (Premium White Pearl)

Re: draait het stuur van je Insight vanzelf hélemaal terug?

Postby EcoDriver » 22 Aug 2017 11:10

Zal er even op letten van de week. Zelf nooit last van gehad. Vroeger bij mijn Nissan Almera had ik hier ook last van. Heel vermoeiend op de lange afstanden inderdaad.

Johan
Image
103.000 km in 8,5 jaar.
EcoDriver

Huidige auto: EcoDriver reed een Honda Insight Hybrid Elegance Model 2010 (Alabaster Silver Metallic) en rijdt nu in een Kia Niro 2018 (Aurora Black).

Postby MyHCH » 22 Aug 2017 18:28

Misschien is het nodig om een software-update voor je elektrische stuurbekrachtiging te installeren. Ook kan men de nulstand opnieuw inprogrammeren. De dealer zou dit voor je kunnen doen; ik kan het hier op het forum niet vinden maar heb vaker gehoord dat er af en toe een HIH 'het spoor enigszins bijster' is en dat het een kwestie van inleren van de software is. Dan weet de stuurbekrachtiging weer wanneer hij moet ophouden :D.
2017 Jazz:Image > 60.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby le0001 » 22 Aug 2017 19:18

Ook kan men de nulstand opnieuw inprogrammeren.

Dat van die nulstand had ik ook gevonden op internet, namelijk "het op nul stellen (resetten) van de stuurhoeksensor". Vanmiddag daarvoor bij de dealer geweest en ik werd meteen geholpen (wat wil je ook bij die dealer die ´royaal in service´ is). Daarbij heb ik met eigen ogen heb kunnen constateren dat bij een poging daartoe de computer zoiets zegt als: "stuurhoeksensor naar nul resetten is niet mogelijk voor deze auto". Vervolgens heeft men wel de steering torque sensor gecalibreerd. Op aangave van de computer moet het stuur dan, met contact aan en de wielen van de grond, achtereenvolgens in het midden gezet worden (met de wielen in de rechtuit stand), 10° naar links, 10° naar rechts, terug naar het midden en contact uit. Ik durf het bijna nog niet hardop te zeggen maar ondanks dat het ´plakken na een bocht´ bleef leek de rechtuitstabiliteit wel verbeterd. Het zal toch niet na bijna 4 jaar? Even een paar snelwegritjes proberen om te controleren of het niet psychisch was..
le0001

Huidige auto: 2013 Honda Insight Hybrid Exclusive (Premium White Pearl)

Postby RedDevil » 23 Aug 2017 08:07

Ik merk er weinig van bij mijn Insight.
Het niet helemaal terugkomen was me niet opgevallen. Het zal inderdaad zo zijn dat je 'm recht moet zetten maar eenmaal in de juiste stand gaat ie strak die kant op.

Ook ik heb een Almera gehad en die moest constant gecorrigeerd worden; die ging 'aan de wandel' ook al hield je het stuur stijf recht.
De Insight heeft dat niet, erg strak zeker op de Bridgestone 16" Turanza zomerbanden.
Eerste indruk toen ik 'm proefreed was 'gevoelloos'. Gaandeweg werd me duidelijk dat ie gewoon precies deed wat je wou. Er is weinig feedback omdat hij ook bij oneffenheden in het spoor blijft.

Op mijn Continental 15" winterbanden is ie minder strak. Maar die doen het dan weer heel goed als er sneeuw ligt.
Bij de Contis heeft een hogere bandendruk een duidelijk positief effect op de stabiliteit. Het wordt echter nooit zo strak als bij de bredere 16" banden met hun minder hoge wang.

De Dunlops worden algemeen als niet zo goed beschouwd, de Bridgestones gemiddeld. Ik vind ze erg stug als het kouder wordt; veel grip in de zon, weinig in de regen.

Ik ben bijna aan nieuwe zomerbanden toe.
Ik overweeg de all-season Michelin Energy Saver + te kopen en mijn winterbanden dan alleen in de vorstperiode te gebruiken. Ik wissel mijn wielen zelf; met een hydraulische vloerkrik is dat zo gedaan.
2011 HIH Elegance Image => Image over 131.484 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby EcoDriver » 29 Aug 2017 19:52

Deze week er even op gelet. Merk ook weinig van het niet terug draaien.

Johan
Image
103.000 km in 8,5 jaar.
EcoDriver

Huidige auto: EcoDriver reed een Honda Insight Hybrid Elegance Model 2010 (Alabaster Silver Metallic) en rijdt nu in een Kia Niro 2018 (Aurora Black).

Return to Insight Hybrid - Verbruik en (rij)ervaringen