HCH (ST): Traploze automaat

Een overzicht van de standaarduitrusting, de opties en de accessoires van de Civic Hybrid.

HCH (ST): Traploze automaat

Postby Bennink » 08 Jul 2008 11:00

Standaard wordt een traploze automaat geleverd in de Civic Hybride. Een handgeschakelde versie is niet mogelijk.

CVT (Continue Variabele Transmissie)
Wikipedia schrijft het volgende:
CVT is een afkorting van Continu Variabele Transmissie, en is een verzamelnaam voor diverse sytemen van krachtsoverbrenging die een traploze variatie tussen het ingangs- en uitgangstoerental mogelijk maken.

Basisprincipes
  • Mechanische CVT: Het koppel wordt via wrijving overgebracht. Dit is het meest gebruikte systeem en kent ook het hoogste rendement.
  • Elektrische CVT: Het koppel wordt overgebracht door omzettingen van kinetische naar elektrische energie, en terug. Het wordt onder andere gebruikt in de diesel-elektrische locomotieven en in hybride auto's.
  • Hydraulische CVT: Het koppel wordt overgebracht via druk of stroming van vloeistof. Hydrostatisch (voor voertuigen waar hydrauliek voor handen is zoals landbouwvoertuigen) danwel als vloeistofkoppeling of koppelomvormer uitgevoerd worden.
Reed Insight: Image
Rijdt nu: Renault Mégane.
User avatar
Bennink
Administrator
 
Posts: 3811
Joined: 10 Jun 2008 18:02
Location: Deventer
Huidige auto: Renault Megane

Re: HCH (ST): Traploze automaat

Postby barend_berg » 08 Jul 2008 11:12

maar wat voor cvt zit er in de HCH?
barend_berg
 
Posts: 447
Joined: 19 Jun 2008 10:57
Location: Hendrik ido Ambacht
Huidige auto: Honda Civic Hybrid

Re: HCH (ST): Traploze automaat

Postby Bennink » 08 Jul 2008 11:15

Wikipedia praat over een elektrische, maar ik kan in de folder geen technische praat hierover vinden.
Reed Insight: Image
Rijdt nu: Renault Mégane.
User avatar
Bennink
Administrator
 
Posts: 3811
Joined: 10 Jun 2008 18:02
Location: Deventer
Huidige auto: Renault Megane

Re: HCH (ST): Traploze automaat

Postby barend_berg » 08 Jul 2008 11:20

achja het is helemaal niet belangrijk :)
als het maar werkt
barend_berg
 
Posts: 447
Joined: 19 Jun 2008 10:57
Location: Hendrik ido Ambacht
Huidige auto: Honda Civic Hybrid

Re: HCH (ST): Traploze automaat

Postby Hybrid » 08 Jul 2008 11:56

Voor de beeldvorming...

Eenvoudige uitleg CVT (filmpje - Engels):
http://www.youtube.com/v/MhFK5gfAGpM&hl=en&fs=1

Voor de techneuten onder ons:
Image
Image
Meer info + Bron: http://www.insightcentral.net/encyclopedia/encvt.html

No More Gears: A Timeline of CVT Innovation

* 1490 - da Vinci sketches a stepless continuously variable transmission
* 1886 - first toroidal CVT patent filed
* 1935 - Adiel Dodge receives U.S. patent for toroidal CVT
* 1939 - fully automatic transmission based on planetary gear system introduced
* 1958 - Daf (of The Netherlands) produces a CVT in a car
* 1989 - Subaru Justy GL is the first U.S.-sold production automobile to offer a CVT
* 2002 - Saturn Vue with a CVT debuts; first Saturn to offer CVT technology
* 2004 - Ford begins offering a CVT

* popquiz... wanneer begon Honda met de CVT?
User avatar
Hybrid
 
Posts: 277
Joined: 19 Jun 2008 09:10

Re: HCH (ST): Traploze automaat

Postby barend_berg » 08 Jul 2008 12:20

1996 in de Honda Civic HX
barend_berg
 
Posts: 447
Joined: 19 Jun 2008 10:57
Location: Hendrik ido Ambacht
Huidige auto: Honda Civic Hybrid

Re: HCH (ST): Traploze automaat

Postby Hybrid » 08 Jul 2008 13:46

Close... very close!

The Multimatic was first introduced by Honda late in 1995 when the EK generation of Civics were introduced.

Bron: http://asia.vtec.net/article/mmt/
User avatar
Hybrid
 
Posts: 277
Joined: 19 Jun 2008 09:10

Re: HCH (ST): Traploze automaat

Postby barend_berg » 08 Jul 2008 13:56

hmmmm appart deze site zegt iets anders.

"Honda's CVT design was first introduced on the 1996 Civic HX"
http://www.ewire.com/display.cfm/Wire_ID/481


was multimatic wel CVT?
barend_berg
 
Posts: 447
Joined: 19 Jun 2008 10:57
Location: Hendrik ido Ambacht
Huidige auto: Honda Civic Hybrid

Re: HCH (ST): Traploze automaat

Postby Bennink » 08 Jul 2008 18:15

Wat ik in de Engelstalige handleiding (6.7MB PDF alert!) aantrof op pagina 194:

R = Reverse
N = Neutral
D = Drive
S = Second
L = Low


Selecting Second shifts the transmission into a lower range of ratios for better acceleration and increased engine braking. Use Second when you are going down a steep hill.


Ik dacht namelijk dat de S stond voor Sport :-) Dus niet... Maar het gaat wel sneller!

For faster accelerationwhen in D, S or L, the transmission will automatically ‘‘kick down’’ to a lower range of ratios by pushing the accelerator pedal to the floor.
Reed Insight: Image
Rijdt nu: Renault Mégane.
User avatar
Bennink
Administrator
 
Posts: 3811
Joined: 10 Jun 2008 18:02
Location: Deventer
Huidige auto: Renault Megane

Re: HCH (ST): Traploze automaat

Postby barend_berg » 09 Jul 2008 09:05

ik denk dat je het dan als nog wel een beetje kan zien als de sportstand....
barend_berg
 
Posts: 447
Joined: 19 Jun 2008 10:57
Location: Hendrik ido Ambacht
Huidige auto: Honda Civic Hybrid

Re: HCH (ST): Traploze automaat

Postby DvdMark » 16 Jul 2008 22:17

Hallo,

Op aanraden van Bennink stel ik mijn vraag ook in dit topic. Ik heb niet zo heel veel ervaring met een automaat dus mischien een domme vraag: Kan je tijdens het rijden van D naar S schakelen of moet je daarvoor stilstaan? In het boekje wordt er niets over geschreven maar wilde het toch voor de zekerheid even vragen.

Bedankt.

DvdM
DvdMark
 
Posts: 39
Joined: 16 Jul 2008 18:39
Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid

Re: HCH (ST): Traploze automaat

Postby Bennink » 17 Jul 2008 06:28

Heb het voor je opgezocht in de Amerikaanse handleiding, pagina 193:

To shift from:
P to R - Press the brake pedal and press the release button.

R to P - Press the release button.
N to R
S to L

L to S - Move the lever.
S to D
D to N
D to S
N to D
R to N


Deze schrijft dus: van D(rive) naar S(econd) is een kwestie van 'move the lever', zelfs zonder knop indrukken. Check voor de zekerheid nog even je eigen NL-handleiding.
Reed Insight: Image
Rijdt nu: Renault Mégane.
User avatar
Bennink
Administrator
 
Posts: 3811
Joined: 10 Jun 2008 18:02
Location: Deventer
Huidige auto: Renault Megane

Re: HCH (ST): Traploze automaat

Postby DvdMark » 17 Jul 2008 06:40

Hoi,

In de nederlandse handleiding staat hetzelfde, geen waarschuwing ofzo dat je stil moet staan dus ik neem aan dat je ook rijdend van D naar S kan. Kan geen kwaad toch om het voor de zekerheid na te vragen?

Dank je

Daniel
DvdMark
 
Posts: 39
Joined: 16 Jul 2008 18:39
Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid

Re: HCH (ST): Traploze automaat

Postby Bennink » 17 Jul 2008 06:59

DvdMark wrote:Kan geen kwaad toch om het voor de zekerheid na te vragen?


Je bedoelt navragen bij de dealer of hier? Maakt inderdaad in beide gevallen niets uit. Eigenlijk is dat iets wat ik ook wel wilde weten, maar volgens mij heb ik tijdens de laatste proefrit de bak wel van de D naar de S gezet, rijdend...
Reed Insight: Image
Rijdt nu: Renault Mégane.
User avatar
Bennink
Administrator
 
Posts: 3811
Joined: 10 Jun 2008 18:02
Location: Deventer
Huidige auto: Renault Megane

Re: HCH (ST): Traploze automaat

Postby DvdMark » 17 Jul 2008 08:15

Ik bedoelde inderdaad hier navragen. Wat zijn de ervaringen van de mede hybrid gebruikers?
DvdMark
 
Posts: 39
Joined: 16 Jul 2008 18:39
Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid

Next

Return to Civic Hybrid - Standaarduitrusting, Opties en Accessoires

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests

cron